87-643-55-00

Przez Puszczę Augustowską i fragment Wigierskiego Parku Narodowego wiedzie trasa zabytkowej Wigierskiej Kolejki Wąskotorowej – wpisanej w roku 1991 do rejestru zabytków jako jedna z najdłużej pracujących kolejek leśnych w Polsce.

Początki jej budowy sięgają 1916 roku, rozbudowana została w latach 1923-1926. Kolejka, której 36 kilometrowa trasa biegła z Płociczna w okolice Zelwy, stanowiła uzupełnienie Kanału Augustowskiego – głównego środka transportu drewna do Europy i tartaków położonych wzdłuż tego szlaku wodnego.

W roku 2000 rozpoczęto prace remontowe, służące odrestaurowaniu kolejki do użytku turystycznego. 19 maja 2001 roku odbyło się oficjalne otwarcie Kolejki. Trasa Płociczno Tartak – Binduga – Bartny Dół – Krusznik – Powały – Płociczno Tartak ma długość 10 km, a całkowity czas przejazdu wynosi około 2,5 godziny.

W sezonie letnim Wigierska Kolejka Wąskotorowa działa codziennie, poza sezonem korzystanie z Kolejki jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z organizatorem. Przejazd w sezonie letnim odbywa się w odkrytych wagonikach, natomiast poza sezon są to wagoniki kryte i ogrzewane.

Na trasie znajdują się przystanki widokowe Binduga, Powały, Bartny Dół.

Binduga jest pierwszym przystankiem Kolejki, znajdujący się nad brzegiem jeziora Wigry. Kolejny przystanek – Bartny Dół – ukazuje w krajobrazie największe wyspy jeziorne w Polsce : Ordów i Ostrów. Ostatni z przystanków widokowych znajduje się nad jeziorem, położony jest na rozległej polanie, gdzie uczestnicy przejazdu Kolejką mogą rozprostować nogi i podziwiać widoki tego miejsca przez blisko 30 minut.

Na głównej stacji kolejki, w Płocicznie, znajduje się Muzeum – Galeria Fotografii Kolejowej. Zwiedzanie Muzeum polecane jest po przejeździe całej trasy Kolejką, jako zwieńczenie wycieczki i poznanie historii tego miejsca.